Skip to content

Økonomi

Skal man have en bankkonto for at oprette en studenterforening? Og hvad gør man, når den, der er ansvarlig for kontoen, tager på udveksling eller er færdig med at studere?

Og hvordan laver I et budget?

Find svar på dine spørgsmål omkring økonomi og budgetter på din forenings vegne her!

Skal vi have en bankkonto og CVR?

CVR NUMMER
Det er ikke et must at have hverken bankkonto eller CVR-nummer, men det vil gøre det meget lettere for jer at holde styr på udlæg – og det er som regel nødvendigt for at kunne søge tilskud eller funding.

For at få et CVR-nummer skal jeres forening registreres hos Erhvervsstyrelsen. Det kræver kun at én fra foreningen logger ind med sit eget mitID, oplyser foreningens navn, adresse og email-adresse. Vedkommende behøver ikke have nogen bestemt rolle i jeres forening for at oprette jer, og personen kommer ikke til at hæfte for noget. CVR-nummeret, I får tildelt, kan så bruges til at oprette en foreningskonto i banken.

På hvilken fysisk adresse kan foreninger registrere deres CVR nummer?

BANKKONTO
Ved oprettelse af en foreningskonto (Nemkonto), vil banken som regel bede om at få udleveret jeres vedtægter samt referat fra sidste generalforsamling. Derfor vil oprettelse af en sådan konto som udgangspunkt kræve en form for formel organisering. I kan læse mere om organisering af jeres forening under ORGANISERING.

Find mere information om regler for frivillige foreninger hos Erhvervsstyrelsen her:
https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-erhverv/virksomhedstyper/foreninger/frivillige-foreninger

MOBILEPAY BOX – Det simplere alternativ
Et alternativ, til at blive oprettet som forening hos Erhvervsstyrelsen, er at oprette en box på MobilePay. Her får I tildelt et nummer, der skal betales til. Boxen vil være tilknyttet den person, der opretter den, så det kun er vedkommende, der har adgang til pengene, der er indbetalt hertil, men uden at beløbet fremgår på ens private konti. Det koster i skrivende stund 19 kr for hver 1000 kroner, der overføres til boxen. I kan til en hver tid overføre boxen til en anden i foreningen.

Det kan være en fordel, hvis I; 

  • Er en lille forening, der f.eks. sælger kage en gang imellem
  • Vil afholde et mindre arrangement med deltagerbetaling

Skal vi vælge en kasserer?

At vælge en kasserer gør det muligt at samle overblikket over økonomien hos én person.

Det vil altid være op til jer at definere, hvad kasserer-rollen indebærer i jeres forening. Her er en række opgaver, I kan vælge at lægge hos vedkommende:

Som regel vil det være kassererens opgave at have kontakten til banken og have fuldmagt til foreningens konto der. Det vil også være kassereren, der overfører penge tilbage til dem, der har lagt ud for aktiviteter på foreningens vegne.

I kan med fordel oprette en mail specifikt til kasseren, så den ikke er tilknyttet én person og dermed nemt kan overleveres til næste, der påtager sig rollen.

Hvis I beslutter at indføre kontingent for medlemmer i foreningen, skal der typisk følges op på indbetalingen af det. Kassereren kan derfor oplyse medlemmerne om, hvilket kontonummer de skal indbetale til og holde styr på hvem og hvor mange, der har betalt. 

Ud fra kontingentbetalingen, kan kassereren lave en medlemsliste, der forhåbentligt stemmer overens med tilmeldte medlemmer. 

Hvis I har regninger, der skal betales, vil det også være kassererens ansvar. Det er en god idé, altid at holde øje med betalingsfrister, der skal overholdes.

Det er også kasserens ansvar at holde øje med foreningens likviditet, så det er altid er likvide midler til at betale eventuelle regninger.

Kassererens opgave er blandt andet at have et overblik over, hvordan pengene bruges og præsentere et budget og endeligt regnskab.

For at gøre arbejdet overskueligt, er det en god ide at dele potentielle indtægter og udgifter op i bilag med tilhørende navn. Dermed er det nemt at overskue, hvor et eventuelt bilag til en udgift kunne være placeret. Det er også en god ide at gemme kvitteringer eller lignende i en mappe inddelt efter bilag, således det er nemt at finde. 

Se eksempler på regnskab HER

Kassereren fremlægger periodens reviderede regnskab og forelægger et budget for den kommende periode, som formelt set skal godkendes på generalforsamlingen (hvis I vedtager det i jeres forening). 

Her kan kassereren også give sin opsummering af de økonomiske affærer i løbet af perioden. 

Se eksempler på regnskab og budget HER

(Mangler noget tekst om årsberetning)

KONTINGENT ELLER EJ?

Et kontingent betales typisk årligt eller halvårligt og kan bestå af alt fra 5 kr til et større beløb, der skal finansiere jeres udgifter. 

Fordelen ved at indføre kontingent i foreningen er, udover at det giver jer et rådighedsbeløb, at I får overblik over, hvor mange medlemmer der har tilmeldt sig jeres forening. Det er f.eks. relevant, hvis der skal søges fonde, fordi det ser godt ud at kunne dokumentere, at I er et etableret initiativ med kontinuitet i aktiviteter og fremmøde. Det kan også have den effekt, at I, der er tilknyttet foreningen, føler større ejerskab over jeres projekt. På den måde kan I måske opnå større engagement i foreningen!

På den anden side kræver det imidlertid, at der er nogen, der samler op på, hvor mange der har overført. Og nogen, som løbende opdaterer listen over medlemmer. 

Budget og regnskab

Et budget (eks. 1) er jeres oversigt over jeres forventninger til kommende indtægter og udgifter – en slags økonomisk vejrudsigt.

Budgettet kan bruges til at forudsige hvor mange penge, I forventer at bruge på forskellige områder, og på hvilke områder, I mangler penge. Altså et estimeret bud på det kommende års økonomiske forhold.

Et regnskab (eks. 2), derimod, er en opgørelse over, hvor mange penge I rent faktisk har brugt. Regnskabet er baseret realiserede udgifter og indkomster. Derfor kan I bruge ældre regnskaber til at evaluere, om I faktisk brugte penge på det, I forventede. 

En årsberetning eller årsrapport er ……

Eks. 1 - Budget

BUDGET

Periode

PRIMO

1. januar 2024

ULTIMO

31. december 2024

Indtægter:

Bilagsnummer

Bilagsnavn

Beløb

1

Kontingent

15.000,-

2

Fakultetstilskud

75.000,-

3

Basisstøtte fra SRKU

2.000,-

4

Diverse

1.500,-

5

Indtægter i alt

93.500,-

Udgifter:

6

Lokaleleje

6.000,-

7

Generalforsamling

1.000,-

8

Diverse arrangementer

5.000,-

9

Mødeforplejning

400,-

10

Rustur

80.000,-

11

Udgifter i alt

92.400,-

Periodens resultat:

5

Indtægter i alt

93.500,-

11

Udgifter i alt

92.400,-

Periodens estimeret resultat

1.100,-

Indestående:

12

Primo 1/1 2024

52.000,-

13

Ultimo 31/1 2024

53.400,-

Eks. 2 - Regnskab

REGNSKAB

Periode

PRIMO

1. januar 2024

ULTIMO

31. december 2024

Indtægter:

Bilagsnummer

Bilagsnavn

Estimeret

Realiseret

1

Kontingent

15.000,-

12.150,-

2

Fakultetsstøtte

75.000,-

75.000,-

3

Basisstøtte SRKU

2.000,-

2.000,-

4

Diverse

1.500,-

1.900,-

5

Indt. i alt

93.500,-

91.050,-

Udgifter:

6

Lokaleleje

6.000,-

6.000,-

7

Generalforsamling

1.000,-

850,-

8

Diverse

5.000,-

4.582,-

9

Mødeforplejning

400,-

700,-

10

Rustur

80.000,-

89.000,-

11

Udg. i alt

92.400,-

101.132,-

Periodens resultat:

5

Indt. i alt

93.500,-

91.050,-

11

Udg. i alt

92.400,-

101.132,-

Periodens resultat

1.100,-

-10.082,-

Indestående:

12

Primo 1/1 2024

52.000,-

52.000,-

13

Ultimo 31/1 2024

53.100,-

41.918,-

I kan også overveje

Funding

Der findes en række fonde, der gerne vil støtte projekter, events og andet, der generelt bidrager til et bedre studiemiljø.

Organisering

Er I bare 3 studerende, der gerne vil spille bold med andre studerende en gang imellem, eller har I planer om at vokse og blive en større forening med forskellige events og aktiviteter …..

Synlighed

Hvordan vil I få fat i jeres medstuderende og engagere dem i jeres forening? Vil I hænge plakater op, lave opslag på sociale medier eller lave opsøgende en-til-en arbejde?

Møder

Hvordan holder I gode og effektive møder? Hvad skal I huske, og hvad skal I undgå?

STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
info@studenterhuset.com

OM OS

Vores mission er, at samle alle de mange studenterdrevne foreninger på tværs af Københavns Universitet, ét sted.

Vi vil gerne gøre det nemt for dig som studerende at finde lige præcis dét fællesskab, som passer til dine interesser!

Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at foreningslivet har haft store udfordringer med at holde gang i de sociale og faglige fællesskaber, særligt under Corona. Derfor er Studenterrådet ved KU, Studenterhuset og Københavns Universitet gået sammen om, at styrke foreningslivet på tværs at KU.

STUDENTERHUSET
Købmagergade 52
1150 København K
info@studenterhuset.com

OM OS

Vores mission er, at samle alle de mange studenterdrevne foreninger på tværs af Københavns Universitet, ét sted.

Vi vil gerne gøre det nemt for dig som studerende at finde lige præcis dét fællesskab, som passer til dine interesser!

Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at foreningslivet har haft store udfordringer med at holde gang i de sociale og faglige fællesskaber, særligt under Corona. Derfor er Studenterrådet ved KU, Studenterhuset og Københavns Universitet gået sammen om, at styrke foreningslivet på tværs at KU.

Back To Top