Skal vi have en bankkonto og CVR?
CVR NUMMER
Det er ikke et must at have hverken bankkonto eller CVR-nummer, men det vil gøre det meget lettere for jer at holde styr på udlæg – og det er som regel nødvendigt for at kunne søge tilskud eller funding.
For at få et CVR-nummer skal jeres forening registreres hos Erhvervsstyrelsen. Det kræver kun at én fra foreningen logger ind med sit eget mitID, oplyser foreningens navn, adresse og email-adresse. Vedkommende behøver ikke have nogen bestemt rolle i jeres forening for at oprette jer, og personen kommer ikke til at hæfte for noget. CVR-nummeret, I får tildelt, kan så bruges til at oprette en foreningskonto i banken.
BANKKONTO
Ved oprettelse af en foreningskonto (Nemkonto), vil banken som regel bede om at få udleveret jeres vedtægter samt referat fra sidste generalforsamling. Derfor vil oprettelse af en sådan konto som udgangspunkt kræve en form for formel organisering. I kan læse mere om organisering af jeres forening på *Rekruttering og organisering*.
Find mere information om regler for frivillige foreninger hos erhvervsstyrelsen her:
https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-erhverv/virksomhedstyper/foreninger/frivillige-foreninger
MOBILEPAY BOX – Det simplere alternativ
Et alternativ, til at blive oprettet som forening hos Erhvervsstyrelsen, er at oprette en box på MobilePay. Her får du tildelt et nummer, der skal betales til. Boxen vil være tilknyttet den person, der opretter den, så det kun er vedkommende, der har adgang til pengene, der er indbetalt hertil, men uden at beløbet fremgår på ens private konti. Det koster i skrivende stund 19 kr for hver 1000 kroner, der overføres til boxen.
Det kan være en fordel, hvis I;
- Er en lille forening, der f.eks. sælger kage en gang imellem
- Vil afholde et mindre arrangement med deltagerbetaling
Skal vi vælge en kasserer?
At vælge en kasserer gør det muligt at samle overblikket over økonomien hos én person.
Det vil altid være op til jer at definere, hvad kasserer-rollen indebærer i jeres forening. Her er en række opgaver, I kan vælge at lægge hos vedkommende:
Som regel vil det være kassererens opgave at have kontakten til banken og have fuldmagt til foreningens konto der. Det vil også være kassereren, der overfører penge tilbage til dem, der har lagt ud for aktiviteter på foreningens vegne.
I kan med fordel oprette en mail specifikt til kasseren, så den ikke er tilknyttet én person og dermed nemt kan overleveres til næste, der påtager sig rollen.
Hvis I beslutter at indføre kontingent for medlemmer i foreningen, skal der typisk følges op på indbetalingen af det. Kassereren kan derfor oplyse medlemmerne om, hvilket kontonummer de skal indbetale til og holde styr på hvem og hvor mange, der har betalt.
Ud fra kontingentbetalingen, kan kassereren lave en medlemsliste der forhåbentligt stemmer overens med tilmeldte medlemmer.
Hvis I har regninger, der skal betales, vil det også være kassererens ansvar. Det er en god idé, altid at holde øje med betalingsfrister, der skal overholdes.
Kassererens opgave byder blandt andet på at have et overblik over hvordan pengene bruges og præsentere et budget og regnskab endeligt. For at gøre arbejdet overskueligt, er det en god ide at dele potentielle indtægter og udgifter op i bilag med tilhørende navn. Dermed er det nemt at overskue hvor et eventuelt bilag til en udgift kunne være placeret. Det er også en god ide at gemme kvitteringer eller lignende i en mappe inddelt efter bilag, således det er nemt at finde.
Et eksempel kunne være:
Udgift til møde forplejning den 2. august. Denne bon fra Netto vil så ligge under bilag 8, og hedde 8.1 alt efter nummer.
Bilagsnummeret går igen når regnskabet skal opgøres. Med den løbende bilagsinddeling, har man en mere overskuelig opgave til regnskabsopgørelsen og derfor også mere gennemskueligt for tilhøreren.