Navngiv forening
Navngiv jeres forening f.eks. "Sund madlavning på SUND"
Definér foreningstype
Tag stilling til hvilken type/r forening I er:
a) Interesse/aktivitet (sport, musik, brætspil, revy o. lign.)
b) Forandring (debat, politik, klima)
c) Faglige/niche (studiespecifik)
d) Fagråd
a) og b) er ofte tværgående og tilgængelige for alle på KU, c) og d) er oftest specifikt for et fakultet/institut.
Opret landigpage
Opret en Facebook side/gruppe, Instaprofil eller en webpage/website med info om jeres forening, samt sørg for, at I har en mailadresse
Opret jer på KUs foreningsoversigt
Udfyld formularen her: Registér forening
..... og så er I i gang
Ofte stillede spørgsmål
En studenterforening kan være alt fra et fagråd til en film- eller badmintonklub. Det vigtigste er, at det er et sted, hvor studerende fra KU kan samles om noget, der gør studiet og/eller studietiden bedre.
En studenterforening kan være rettet mod en et specifikt studie, institut eller fakultet, men den kan også være rettet mod alle studerende på KU.
At være en studenterforening på KU er ikke en beskyttet titel. Der er altså ingen krav til, hvordan I skal oprette jer.
Er I en gruppe af studerende på KU og henvender I jer til jeres medstuderende, anbefaler vi at:
- Oprette en mailadresse og en Facebookside eller -gruppe, website eller Instaprofil, så andre kan finde og kontakte jer
- Registrere jer i foreningsoversigten over foreninger på Københavns Universitet
- Overveje, hvordan I vil organisere jer (link)
- Være synlige på campus og online (link)
Hvor I som forening kan få base afhænger af, hvilket fakultet i henvender jer til. Hvert af KU’s fakulteter og campusområder har forskellige arbejdsgange.
- Henvender I jer til et specifikt studie, kan I med fordel kontakte jeres fagråd. De ved helt sikkert, hvor I skal henvende jer – og måske har de andre gode råd til en nystartet forening.
- Henvender I jer til studerende på tværs af fakulteter kan I, udover at kontakte fagråd tilhørende et institut I gerne vil placeres på, også lave aftaler om lån af lokaler i studenterhuset (skriv til lokaler@studenterhuset.com) eller studenterrådet (Lån et lokale).
Det er ikke et must at have hverken bankkonto eller CVR-nummer.
Men det vil gøre det meget lettere for jer, at holde styr på udlæg – og det er som regel nødvendigt for at kunne søge tilskud eller funding.
Læs mere om ØKONOMI (link)
Det er – som udgangspunkt – ikke et krav, at en forening skal have vedtægter, men de er gode til at skabe en intern ramme for hvilke spilleregler, der er i foreningen.
Dog skal I, hvis I regner at søge økonomisk støtte fra offentlige ordninger og fonde have vedtægter.
Læs mere om vedtægter og hvordan I organiserer jer her: ORGANISERING (link)
Læs mere om Møder (link)
Første skridt er er registrere jeres forening her på foreningsoversigten: Registér forening
Og så kan I overveje at hænge plakater op på jeres campus og lave opslag på sociale medier. Læs mere om SYNLIGHED (link)
En forening må godt have en webshop, men hvis I skal registreres på KU’s oversigt over foreninger, så er det et krav, at I har en landingpage henvendt direkte til frivillige/medlemmer, der forklarer, hvordan de kan engagere sig i foreningen og hvordan de melder sig.
Læs mere om ØKONOMI (link)